
Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

1 

 

Complaint to US Federal Communications Commission (FCC) 

Against 

China Global Television (CGNT) and China Central Television 

(CCTV) Channel 4 

 

By Safeguard Defenders | Info@Safeguarddefenders.com | Contact person: Peter 

Dahlin | Peter@Safeguarddefenders.com | +34-658680863 

Date: 2019-12-16 

 

This complaint ........................................................................................................ 2 

Basis for this complaint .......................................................................................... 3 

What are Forced TV Confessions, what is the role of CCTV in them? .................. 3 

Broadcast violation 1, CGTN on 2019-11-21: Simon Cheng .................................. 6 

Broadcast violation 2, CGTN on 2013-08-27: Peter Humphrey ............................ 9 

Broadcast violation 3, CGTN on 2014-07-14: Peter Humphrey, Yingzeng Yu ..... 12 

Broadcast violation 4, CGTN on 2016-01-18: Gui Minhai ................................... 14 

Broadcast violation 5, CGTN on 2018-02-11: Gui Minhai ................................... 16 

Broadcast violation 6, CCTV4 on 2016-01-19: Peter Dahlin ................................ 17 

Broadcast violation 7, CCTV4 on 2016-07-06: Lam Wing-Kee............................. 20 

Broadcast violation 8, CCTV4 on 2016-01-18: Gui Minhai .................................. 22 

Broadcast violation 9, CCTV4 on 2013-08-27: Peter Humphrey ......................... 24 

Other “Forced TV Confessions” broadcast in the US .......................................... 26 

Other victims and information ............................................................................ 29 

CCTV-4 in the United States ................................................................................. 30 

CGTN in the United States ................................................................................... 30 

Appendix ............................................................................................................... 30 

 

https://safeguarddefenders.com/
mailto:Info@Safeguarddefenders.com
mailto:Peter@Safeguarddefenders.com


Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

2 

This complaint 
 

Clear evidence will be presented in this complaint that the PRC Chinese state broadcaster China Central 

Television (CCTV) and its English-language channel CGTN have each broadcast known and intentional 

distortions of facts and clear lies on US air waves for the benefit of the Chinese Communist Party (CCP). 

Such intentional distortions and clear lies are broadcast in the US not only on TV (through terrestrial, 

satellite, cable and IP-TV), but are also published on their website for CGTN America.  

 

This directly violates the Federal Communications Commission’s (FCC) rule that “Broadcasters may not 

intentionally distort the news” and the FCC’s position that "rigging or slanting the news is a most heinous 

act against the public interest”. As recently as 2019-11-21, CGTN aired a broadcast about the UK’s Hong 

Kong Consulate worker Simon Cheng having been on ‘trial’, when no such trial had ever taken place, a 

CGTN lie that even contradicted statements of the Chinese police and the Chinese foreign ministry and 

which it also aired to US audiences.  

 

We are submitting this complaint in its present form because FCC rules hold that the “FCC may act only 

when it has received documented evidence, such as testimony from persons who have direct personal 

knowledge of an intentional falsification of the news. Without such documented evidence, the FCC 

generally cannot intervene.” Here in this document, we will set forth such evidence. 

 

This complaint targets two specific entities / channels which are parts of Communist-Party-controlled 

CCTV, the world’s largest TV broadcaster. Those two TV channels are:  

 

CCTV-4 – This is the Chinese language TV channel under direct CCTV operation which broadcasts 

internationally into at least 121 countries including in the US. 

 

CGTN – China Global Television Network (CGTN) is the foreign-language arm of CCTV, designed to spread 

Communist Party influence globally including in the US, with its CGTN Americas hub based in Washington 

DC.  (Note: CGTN America is not a separate channel from CGTN, it’s merely a production hub).  

 

In addition to English language, CGTN also operates channels in French, Spanish, Russian and Arabic, and 

Spanish, at the very least CGTN-Español is also broadcasting in the US. Besides its TV broadcasting 

activity, CGTN America operates its own website1. CCTV-4 and CGTN also broadcasts its television 

content on US media platforms, and has dedicated YouTube channels2.  

 

This complaint has been made and is being submitted by Safeguard Defenders, a Pan-Asian NGO 

working for the promotion and protection of rule of law and human rights. The complaint is supported 

by five individual victims, each of whom has been targeted with intentional distortion or lies in CCTV-4 

and/or CGTN broadcasts on the air waves of the US. These victims are:  

                                                           
1 https://america.cgtn.com/  
2 CCTV4 on YouTube: https://www.youtube.com/user/cctvch/featured  
CGTN on YouTube: https://www.youtube.com/user/CCTVNEWSbeijing  
CGTN America on YouTube: https://www.youtube.com/user/CCTVAmerica1  

https://america.cgtn.com/
https://www.youtube.com/user/CCTVNEWSbeijing
https://www.youtube.com/user/CCTVAmerica1


Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

3 

 

 Mr Simon (Man-kit) Cheng, worker at UK Consulate in Hong Kong, 

 Ms. Angela Gui, daughter of detained/disappeared Swedish bookseller Gui Minhai,  

 Mr Lam Wing-Kee, Hong Kong citizen and book publisher,  

 Mr Peter Dahlin, Swedish human rights advocate and director of Safeguard Defenders, and  

 Mr Peter Humphrey, UK citizen, fraud investigator and former Reuters journalist and editor, one 

broadcast which also includes his wife, an American citizen, who also were forced to give a false 

televised ‘confession’.  

 

Basis for this complaint 
 

Due to the strict limitations under which the FCC acts, this complaint is based on several specific 

broadcasts in which detained or ‘disappeared’ persons, were forced to appear in, either with CCTV and 

Chinese police, or only with Chinese police, in “Forced TV Confessions” which were then broadcast 

before any trial, and in many cases even before arrest or indictment. Five individual victims, four of 

whom are now free and a fifth who is still in a state of unlawful captivity in China but who is represented 

here by his daughter, are now in a position to cite in detail the specific distortions or lies aired in those 

broadcasts, and will testify that those responsible for those broadcasts knew that these were distortions 

and lies. One broadcast also includes a second victim, namely his wife, an American citizen. For the fifth 

person, whose exact whereabouts is still concealed by the Chinese police, his daughter is able to point 

out clear and provable lies in her father’s repeated forced “confessions” aired by CCTV-4 and CGTN.  

 

This complaint provides evidence of lies or intentional distortion in four (4) CCTV-4 broadcasts, and in 

five (5) CGTN broadcasts. However, we have uncovered at least 27 and nine such broadcasts based on 

“forced TV confessions” broadcast by CCTV-4 and CGTN respectively, between 2013 and 2019, extracted 

from victims 13 and 57 victims respectively, against their will; additional analysis of most of those cases 

would demonstrate further clear and intentional and systematic distortions and lies by CCTV-4 and 

CGTN on a large scale. Even this would not be all. The nine and 27 that we have logged are not all, 

merely what we have uncovered. Many are also broadcast repeatedly, and sometimes in different 

editions as well. Here, however, we confine ourselves to the five stated victims and their nine 

broadcasts on US air waves.  

 

What are Forced TV Confessions, what is the role of CCTV in them? 
 

The proliferation of “Forced TV Confessions” is one of several abusive trends spawned from the ascent 

to power in 2012 of Xi Jinping, marking a sharp deterioration in rule of law and human rights in China. 

These confessions are always extracted, produced and aired before a victim’s trial to deny them their 

legal right to a fair trial and for the purpose of convicting them in and by media. Many times they are 

also made and broadcast even before any formal arrest. A great many of the all-in-all 51 “Forced TV 

Confessions” that we have found, inflicted upon at least 85 different victims, were perpetrated while the 

victim was held captive under yet another new abusive practice proliferating in the Xi Jinping era, 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

4 

namely ‘Residential Surveillance at a Designated Location’, or RSDL, which is a form of “Enforced 

Disappearance”, as it was termed by several United Nations bodies in August 20183.  

 

While in RSDL, the person’s whereabouts are not disclosed and by law they cannot be placed inside 

ordinary custody centers, police stations or prisons but are instead placed into custom-built facilities or 

converted rooms within military, police or government run ‘guesthouses’ or other facilities. Inside, a 

person is always kept in solitary. No access to lawyers is allowed. In all known cases, even state 

prosecutors, who are supposed to supervise prisoners held  in RSDL, are denied access. 

 

This RSDL and other forms of incommunicado detention are closely related to the televised 

“confessions”. Many of the victims are rights defenders or foreigners being used by the CCP as a foreign 

policy tool, i.e. diplomatic hostages, where CGTN and CCTV-4 are active collaborators and instruments. 

 

The true nature of these “Forced TV Confessions” and their aggregate dawned only in 2018. That 

knowledge forms a basis for making this complaint. Safeguard Defenders in April 2018 released the first 

ever report on the reality behind them in an extensive report titled Scripted and Staged, which with 

numerous victim testimonies was able to show how the films are produced and the role that CCTV and 

its journalists play in collaborating not only in their broadcasting, but many times also in extracting, 

recording and producing these “Forced TV Confessions” from prisoners held under duress and torture. 

The same report and a subsequent associated database that logs all discovered occurrences allowed the 

world to better understand these “Forced TV Confessions”.  

 

In November 2018, one of the many victims, Safeguard Defenders’ own Director, Peter Dahlin, released 

a book, titled Trial By Media, which further explored the role of CCTV not merely as passive broadcasters 

of these “Forced TV Confessions”, but as being actively involved in extracting and falsifying them. In the 

same month, in London, Peter Humphrey filed the first regulatory legal complaint to the UK’s 

broadcasting regulator Ofcom against both CCTV-4 and CGTN for broadcasting two such confessions that 

he was forced to make under a level of duress equating to torture. Ofcom, the Office of Communications 

bureau which acts as an enforcer of UK broadcasting law, is still investigating CCTV and CGTN. As per 

that complaint, CCTV (CGTN) had severely violated that UK law by broadcasting on UK air waves Mr 

Humphrey’s and many other “Forced TV Confessions”. Three more individual victims soon afterwards 

filed similar complaints in the UK to Ofcom. The Ofcom complaints filed by Peter Humphrey and Angela 

Gui are currently under its formal investigation. 

 

As per Mr Humphrey’s complaint in the UK, which shows the reality behind the creation of these 

“Forced TV Confessions” and the direct lies and intentional distortion that they contain:  

 

“They [the police] drugged me, locked me to a tiger chair, and placed me and the chair inside a 

small metal cage. China Central Television (CCTV) journalists then aimed their cameras at me 

and recorded me reading out the answers already prepared for me by the police. No questions 

were asked.” The CCTV journalists could see the script the police were holding standing by the 

cage, a script written before the recording.  

                                                           
3 https://rsdlmonitor.com/incommunicado-detention-must-go-say-un-experts/  

https://rsdlmonitor.com/new-report-offers-backstage-pass-to-chinas-forced-tv-confessions/
https://www.amazon.com/Trial-Media-Chinas-expansion-Chinese-ebook/dp/B07KDGDWBR/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1547799661&sr=8-1&keywords=trial+by+media
https://rsdlmonitor.com/cctv-complaint-ofcom/
https://rsdlmonitor.com/incommunicado-detention-must-go-say-un-experts/


Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

5 

 

There are a number of key traits in most of these “Forced TV Confessions” which bring a sharp focus to 

this present (FCC) complaint. 

 

 Many of the victims are lawyers, journalists or others working for change – i.e. considered as 

political targets. 

 Direct lies by news anchors and in packaging and presentation, such as stating Simon Cheng had 

been on ‘trial’, or adding words to victims’ language in translation, for example adding ‘illegal’ to 

words spoken (under duress and drugged) by Peter Humphrey.  

 Victims are often held incommunicado and for long periods under profound duress, before the 

“Forced TV Confessions” are extracted and broadcast, and most of the victims gave no consent. 

 Because many victims refuse, they are subjected to both mental and physical torture, as defined 

by the Convention Against Torture, and in several cases, their children or loved ones are 

targeted and threatened with harm or arrest if they still refuse to play along. 

 The broadcasts, when victims are foreign, serve both as propaganda, as with domestic/Chinese 

victims, and often as foreign policy statements, in which the foreign victim is compelled to 

praise the PSB or the CCP, or in which they are forced to attack their own government. 

 CCTV often adds extensive post-production material, often containing direct lies or intentional 

distortion, to make the victim appear guilty, despite no trial having taken place, and in some 

cases even before a formal arrest. These added lies serve to complement the lies that the victim 

is forced to state in the ‘confession’ recording itself. 

 The lies that victims are forced to state under duress in the “confession” recording are often 

blatantly obvious as  lies to the CCTV/CGTN ‘journalists’ who are present. 

 Journalists from CCTV very often partake in the making of these videos and are sometime even 

given the list of questions by the PSB or MSS officers to ask the prisoner, and will also see the 

victim’s pre-scripted, pre-prepared answers to those questions before filming. 

 In almost all cases where victims have provided testimony to us, the police wrote down the 

questions and answers, then gave the paper to the victim, and told them to memorize it. 

 During filming, police act as stage directors, ordering re-takes, and instructing the victim how to 

sit, how to speak, etc; in the cases where CCTV journalists partake in the recording process, it 

will be done in front of them. 

 Some “Forced TV Confessions” have even been recorded in CCTV’s own Beijing studios, despite 

CCTV’s knowledge that the victim is being held illegally, uncharged and untried in police custody.  

 Most people are told the recording is for internal use, for police superiors to see, and not for TV 

or the public. Even with CCTV staff present, as is often but not always the case, it has still been 

maintained that it’s not for TV. (All branches of state works for the CCP, so it’s not entirely 

unbelievable that CCTV is called in to help make a recording.) 

 

Regardless whether CCTV journalists are pro-actively involved in the production and extraction of these 

“Forced TV Confessions” or not, they will then undergo extensive post-production before being aired, 

with CCTV anchors and reporters adding content, often intentional distortions and direct lies, along with 

the graphics needed to present these newscasts, to support the outcome desired by the Communist 

Party authorities. Below we have set out detailed information on eight (1-8) such broadcasts, with 

detailed analysis of direct lies and intentional distortion contained within. 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

6 

Broadcast violation 1, CGTN on 2019-11-21: Simon Cheng 
 

Title of Broadcast: CASE CLEARED Shenzhen police releases video evidence showing truth 

behind Simon Cheng case 
Program: China24 

Channel: CGTN 

Date of broadcast: 2019-11-21 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): 20:15-21:00 

Length of broadcast: 00:55 minutes 

Language of broadcast: English 

Link: https://www.youtube.com/watch?v=POjaAsNQy3Q 

 

On 2019-11-21 CGTN aired a near minute long broadcast on Simon Cheng, the Hong Kong resident and 

worker at the United Kingdom’s Consulate who had earlier been detained, incommunicado, in mainland 

China during 15 days in August that year. The broadcast came less than 1 day after Mr Cheng gave an 

extensive interview with the BCC, and other international media.  

 

CGTN online, and its YouTube page, also posted additional, longer segments for Mr Cheng’s Forced TV 

Confession4, with highly degrading content creating further distortions.  

 

The victim and recording of video 

Hong Kong citizen Mr Cheng, employed by the United Kingdom’s Consulate in Hong Kong, and working 

normally as a Trade and investment officer, was officially tasked with boosting interest in Chinese 

investment in Scotland and had recently also been tasked to gather information on the ongoing protests 

in Hong Kong, a fairly routine task for any embassy or consulate observing local politics. 

 

On August 8, while returning from a one day trip from Shenzhen, a city in mainland China bordering 

Hong Kong, he was stopped by Chinese police at the West Kowloon high-speed train station within Hong 

Kong territory. Having a PRC Chinese immigration post on Hong Kong soil has been very controversial. 

PRC immigration officials told Mr Cheng he was being stopped on “orders from the top”. He was then 

taken by train back to mainland China, into Shenzhen and detained by police of the Public Security 

Bureau (PSB). As soon as he was in custody, agents from the Ministry of State Security (MSS) took over. 

 

After this, after a first night spent in a regular detention center with other cellmates, he was moved to 

solitary confinement and was kept in solitary for the rest of his captivity. The world, including his 

employer the UK government, and his parents and family, were not aware of “my place of 

disappearance or what was happening to me”. He was held incommunicado the entire time, not allowed 

any access to a lawyer, nor to his family. His whereabouts were kept secret, even after news broke 

about his detention after 11 days. 

 

On or around August 20, after a prolonged period of both physical and mental torture, as defined by 

Article 1 of the Convention Against Torture, ratified by both China and the US, he was made to start 

                                                           
4 https://www.youtube.com/watch?v=sPiLX-VpAn4  

https://www.youtube.com/watch?v=POjaAsNQy3Q
https://www.youtube.com/watch?v=sPiLX-VpAn4


Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

7 

recording a number of videos by the MSS and the police. The first filmed recording comprised questions 

and answers between him and a uniformed officer. Later he was taken out of the interrogation room to 

a reception hall and re-filmed. He was also asked to write two letters of repentance, and then to read 

both of them into the camera. Later, on August 24, he was handed a script written by the MSS and told 

to read it out and this was filmed, with the officers requiring many re-takes.  

 

Some three months later, CGTN broadcast a news segment which included a small part of his many 

forced TV “confessions”, as well as a news show that presents allegations as facts. This appeared to be a 

direct retaliation after Simon gave an explosive interview to the BBC and other international media.  

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 
 

The cited CGTN broadcast states that Mr Cheng had been ‘tried’ in August. They say, and we quote; 

“Shenzhen police has released videos of Simon Cheng soliciting prostitutes and of his trial on [sic] 

August". This is a direct lie. There has been no trial at all, not even an indictment. In fact, he was, 

according to Chinese police, placed in “administrative detention”, which is not a judicial process at all, it 

is an administrative measure, an extrajudicial measure. Based on Chinese law, there cannot even 

theoretically be a trial, as it is a matter decided by the local police under the same administrative 

regulation as a petty fine. Hence, this statement by CGTN is a direct lie. 

 

The broadcaster states that Mr Cheng is guilty of ‘soliciting prostitutes’, despite no evidence to this 

effect having been presented by the police, other than an alleged “confession” film recorded by the 

police themselves while he was held incommunicado and under severe duress at an unknown location, 

in solitary confinement, and without legal counsel. Furthermore, his speaking has deliberately been 

blurred, and instead the newscaster merely states that in the video of him speaking that he is confessing 

to the police’s allegations; but it is merely stated by the news presenter, not by Mr Cheng himself, as his 

voice is deliberately made incomprehensible and (almost) inaudible. 

 

In addition, CGTN states that the surveillance footage that it includes in the broadcast shows him visiting 

prostitutes. It does not name the place, which police have merely called a “club’” but which, by 

appearance, could be a massage parlour. It simply resembles a hotel lobby. The video does not show 

him visiting or soliciting a prostitute, or anything remotely closed to anything like that, yet the CGTN 

newscaster and CGTN graphics added to the broadcast states that as a fact. Also, CGTN does not identify 

the type, name or location of the place where Simon was filmed. Nothing in that surveillance footage 

shows him, or indicates him in any way him, soliciting prostitutes. All it shows is a lobby and a corridor. 

Yet, CGTN states all these things as facts. 

 

The broadcast does not state in what situation the recording was made, despite the situation being well-

known to CGTN and the world at large, and CGTN presents the recording as though it were filmed with 

his will and consent, which it was not. 

The recording used by CGTN is pasted together from several separate clips, not a straight-through or 
genuine interview but an on-camera interrogation shot in separate takes. CGTN took and used this video 
from police hands without prior familiarity with the recordings, between or after these cuts.  



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

8 

 
The allegations by police, despite Mr Cheng not  having not been tried or convicted of the alleged 
offence, nor of any crime at all, actually, was falsely presented by the newscaster as fact.  
 
 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

9 

Broadcast violation 2, CGTN on 2013-08-27: Peter Humphrey 
 

Title of Broadcast: Identity theft / Personal data protection – Shanghai arrests husband and wife 

over misuse of personal data 

Program: China24 

Channel: CGTN 

Date of broadcast: 2013-08-27 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): Unknown 

Length of broadcast: 05.38 

Language of broadcast: English 

Link: This broadcast has been removed and is no longer available on CGTN website nor on its 

YouTube channel. We have preserved a copy. A link to download it as video media file is 

provided in the appendix.  

 

The victim and recording of video 

Peter Humphrey, a UK citizen, 57 years old at the time, China specialist, fraud investigator, prominent 

member of the foreign business community in China, senior Rotarian, and former senior Reuters 

journalist, had since 2003, along with his American wife Yingzeng Yu (surname Yu), run a corporate due 

diligence and fraud prevention consultancy firm, ChinaWhys Co Ltd, with their main operational office in 

Shanghai and their principal family home in Beijing. Prior to this, until the late 1990s, Mr Humphrey had 

been a well-known reporter and editor for Reuters in Europe and Asia. He was a noted expert on China 

for four decades, a thought leader on due diligence in the foreign business community, and president of 

the Rotary Club of Beijing.  

 

“They drugged me, locked me to a tiger chair, and placed me and the chair inside a small metal 

cage. China Central Television (CCTV) journalists then aimed their cameras at me and recorded 

me reading out the answers already prepared for me by the police. No questions were asked.”  

-  British citizen and former Reuters journalist Peter Humphrey on his forced TV 

confession in China.  

 

On August 27, 2013, UK citizen, China resident, and former Reuters journalist Peter Humphrey was seen 

on China’s state broadcaster China Central Television (CCTV) supposedly “admitting” to crimes he and 

his wife had not been indicted for, nor tried for nor convicted of. This so-called “confession” on TV 

happened a year before he and his wife were formally indicted and put on “trial”.  

 

Since being detained on 10 July 2013 and placed in a Shanghai detention center, he had refused to make 

any such a confession, but was in return maltreated and later on even denied cancer care, making him 

fear for his life. Despite specifically saying No to “meeting TV journalists” and refusing to be filmed or 

photographed, he was drugged one morning and taken to a special interrogation cell to record such a 

“confession” anyway.  

 

He was handcuffed and locked to a chair inside a steel cage inside the cell. CCTV journalists aimed their 

cameras at him through the cage bars, and police, present in the room, asked prepared questions to the 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

10 

captive, who appears clearly visibly drugged when he appears on the CCTV footage slurring his words. 

One officer held the papers of the script, visible to all the journalists there, including CCTV, and Peter 

was being pressured to give the answers that had been prepared for him. 

 

CCTV journalists cooperated with police to extract, record, and package the post-production and then 

broadcast his false “confession”. CCTV then released it worldwide, airing it in the US on CCTV-4. Later, 

CGTN, its international arm for English broadcasts, aired an English-language edition in the US as well.  

 

Besides airing the forced statements made by Mr Humphrey, who was clearly under duress and in 

distress, and who was supposed to say only what the PSB told him to say, a scenario that was clearly 

visible for the CCTV journalists and other supposed Chinese media people in the room, CCTV added 

significant post-production material to further distort the facts and incriminate Mr Humphrey and his 

American wife in an extrajudicial and illegal “trial by media” scenario. 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 
 

Overall, the presentation by the newscaster intentionally distorted a professional corporate due 

diligence firm as a mass personal data trafficker, which was untrue, as personal data was used only for 

analytical work for corporate clients in the due diligence process and for SOX and FCPA compliance 

purposes.  

 

The presenter stated that police had arrested the two people in the newscast, Mr Humphrey and his 

American wife Yingzeng Yu, on charges of selling personal information. This was a lie. They were not 

arrested or charged for selling personal information. The broadcast went on to repeat this by a both a 

second and third reporter/narrator. The couple had in fact only been preliminarily charged (and this was 

known by CCTV/CGTN) with illegally obtaining personal information, and never with selling it or 

trafficking it.  

 

The broadcast again stated that the couple obtained and illegally sold such data, implying it was a profit- 

making activity. After a direct lie about what they were charged with, the newscast now sought to 

distort facts, to present them as people arrested for trafficking in personal data. However, it later 

contradicted this claim by saying such information was obtained for screening (i.e., due diligence) work, 

and not for selling. It finished this section by stating that the reports created by the couple contained 

information that violated Chinese people’s rights. However, at this time, the couple had not been 

indicted, tried or convicted for any crime at all, and the charge against them was under Chinese police 

investigation. Yet CGTN presented them as guilty, despite not being convicted of the crime in question.  

 

The newscast stated that the company ChinaWhys made 6 million RMB per year. However, no reporter 

ever asked Mr Humphrey about the annual turnover; and the financial data and documentation seized 

from ChinaWhys and reviewed by the police did not state or contain information saying that this was so. 

The figure had been plucked from thin air and made up. And in fact no CCTV reporter or any other 

journalist was allowed to ask Mr Humphrey any questions at all. Only the police officer, one of his daily  

interrogators, asked questions during the filming session in the cage. 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

11 

 

The most outrageous direct lie, perpetrated by CGTN staff, was that Mr Humphrey says, in Chinese, in 

the so-called “confession” recording, “we obtain personal information” but the English overlaid 

narration and translation used in the broadcast, added by CGTN, inserted the word “illegally” into his 

words. The Chinese that you can hear behind the English narration simply contained the phrase “we 

obtain personal information.” 

 

The newscaster further stated, “this is the first case of the Chinese police to crack [down] on a foreign 

registered company who are operating illegally on research and trafficking personal information.” This 

implies illegal business operations, a serious offence under Chinese law but one which the couple was 

never arrested nor charged with, and this was intentionally distorting the facts. 

 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

12 

Broadcast violation 3, CGTN on 2014-07-14: Peter Humphrey, 

Yingzeng Yu 
 

Title of Broadcast: GSK China private-eye agents indicted in Shanghai for illegal investigation 

Program: News Hour 

Channel: CGTN 

Date of broadcast: 2014-07-14 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): Unknown 

Length of broadcast: 01:37 

Language of broadcast: English 

Link: https://www.youtube.com/watch?v=mHuxlz5a4qs 

 

The victim and recording of video 

This “forced TV confession” was recorded about a year after the first one with Peter Humphrey as its 

victim once again. The recording of the forced “confession” by Mr Humphrey and (separately) his 

American wife Yingzeng Yu was this time made (and the newscast in question broadcast) just after they 

had been indicted on a single simple charge, but before any trial was held or any verdict was issued, and 

was thus deliberately timed to prejudice their trial, which Chinese law actually prohibits. The news 

anchor for the CGTN broadcast was the same as for the year-earlier CGTN broadcast, Mr James Chau. 

 

Unlike the earlier broadcast, this second time the filming did not take place in a cage in an interrogation 

cell in the Shanghai Detention Centre, but in a meeting room in the Shanghai Detention Centre, and a 

CCTV reporter asked all the questions from a script. 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 
Unlike the earlier broadcast, this CGTN broadcast at first stated, correctly, that the couple had been 

indicted for illegally obtaining personal information, whereas the earlier CGTN broadcast a year ago had 

falsely claimed that they had been “arrested for illegally selling personal data”. 

 

However, the CGTN narrator then reverted to and revived the original lie by stating that the couple were 

found to have illegally trafficked a huge amount of personal data, and that this had been for the 

purpose of profit. This was both incorrect and a lie, and repeated the same wrongful accusations of 

earlier broadcasts. They had not been arrested, nor charged nor indicted for trafficking in personal data, 

nor hade they ever sold personal data. Both accusations were used to smear the foreign couple and 

made it appear they had profited from selling personal data on Chinese citizens, with emphasis on the 

alleged but un-convicted perpetrators being foreign and the victims being Chinese. Considering that the 

arrest and indictment were now fully public and had been covered extensively by media, CGTN was well 

aware of this fact and the real charge, but it chose to broadcast this lie, intentionally distorting the facts. 

The broadcast goes on repeat that they ‘traded’ personal data, once again, a naked lie. The broadcast 

was very clearly intended to prejudice the trial, and the Chinese and international publics. 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=mHuxlz5a4qs


Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

13 

 

Next the broadcast asserted that Mr Humphrey had admitted to using ‘illegal means’, which was again a 

lie. The newscast showed footage of him speaking against his will and under great duress and in distress 

as a captive and with no ability to give or withhold consent. But despite that, he never said that he 

admitted to having used illegal means. He simply states, “if we have broken any law, I am sorry”. The 

broadcast intentionally misrepresented his words and the truth in order to paint him as though he had 

admitted to the allegations made by CGTN, in an another instance of intentional distortion. 

 

 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

14 

Broadcast violation 4, CGTN on 2016-01-18: Gui Minhai 
 

Title of Broadcast: “Missing” man reappears  

Program: News Desk 

Channel: CGTN (CCTV News) 

Date of broadcast: 2016-01-18 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): 00:18:35 

Length of broadcast: 02:17 

Language of broadcast: English 

Link: https://www.youtube.com/watch?v=_1z0wFNGLrc (full broadcast of entire news show at 

http://tv.cntv.cn/video/C19133/af7e3e673ebf474ab78e657c2a6d2abb)  

 

The victim and recording of video 

This complaint section is provided by Ms. Angela Gui, daughter of victim Mr Gui Minhai (surname Gui). 

Ms Gui and her father are citizens of Sweden, where Ms Gui was born. Thus, her father is of Chinese 

descent but exclusively holds Swedish citizenship and should enjoy Swedish consular protection, which 

the Chinese authorities have obstructed.  

 

“My father, Gui Minhai, a Swedish citizen, went missing while on vacation in Thailand in October 2015. It 

is believed he was placed into ‘residential surveillance at a designated location’ (RSDL), and his 

whereabouts remained unknown. Shortly afterwards, a building surveillance video from the compound 

of his holiday home in Thailand surfaced showing how several Chinese men had entered the compound 

where he was staying, and how he had left with them in a van. Thai authorities have stated that there 

are no records showing him leaving Thailand. “ 

 

Later, Chinese authorities stated that he had returned to China voluntarily to face punishment for an 

alleged – never proven – hit-and-run traffic incident that allegedly had occurred 12 years earlier, in 2003. 

My father was based in Hong Kong, where he sold and published books on the Chinese Communist Party 

and the government leadership. These books are banned in China. On January 17, 2016, he appeared in 

a “Forced TV Confession” aired by CCTV-4, and which was also broadcast by CGTN in English, as well as 

on “CGTN Francais” in French. Despite his whereabouts being unknown, he would later appear in two 

more such “confession” videos broadcast by CCTV and/or GCTN, the latest one being aired in 2018.  

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 
 

Of note, none of the background information on Mr Gui provided in the newscast (the alleged road 

accident of 2003, him fleeing China in 2004, or him being listed by Chinese police as a fugitive, nor his 

alleged sentence/verdict issued in 2004) was supported by any legal documents. In fact, no such records 

exist or are referred to in China’s Supreme Court’s database. Neither his family members, nor the 

Swedish government have received any such documents to underpin these allegations. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=_1z0wFNGLrc
http://tv.cntv.cn/video/C19133/af7e3e673ebf474ab78e657c2a6d2abb


Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

15 

The newscaster stated that he went to China to turn himself in to authorities voluntarily, with Mr Gui 

himself stating so in a recording made while he was a captive in a state of “enforced disappearance”. 

This statement was a lie, and CCTV production knew it was not factual.  

 

When he disappeared, he was spotted on real estate surveillance cameras in Thailand being escorted 

into a van by Chinese-looking men. He was well aware it was dangerous for him to travel to PRC China. 

His travel documents, including his passport, were found in his Thai holiday home, and Thai authorities 

have publicly affirmed that there are no records of him leaving Thailand.  

 

Not only was this so-called “voluntary return” to China impossible in those circumstances, but the 

circumstances were well known at the time and had been publicized extensively. 

 

It was imperative to the Chinese government to propagate the lie that he had “returned voluntarily”, 

because kidnapping him in Thailand and smuggling him from there to China could cause an international 

diplomatic uproar. This intentional lie broadcast by CGTN was to serve this propaganda goal of the 

Chinese authorities and cover up an act of kidnapping and hostage-taking.  

 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

16 

Broadcast violation 5, CGTN on 2018-02-11: Gui Minhai 
 

Title of Broadcast: Bookseller detained again over suspected violations 

Program: The World Today 

Channel: CGTN 

Date of broadcast: 2018-02-11 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): 10:08 

Length of broadcast: 01:44 

Language of broadcast: English 

Link: https://news.cgtn.com/news/34457a4e32677a6333566d54/share_p.html  

 

  

The victim and recording of video 

See background information provided in Broadcast violation 4, CGTN.  

 

In this broadcast by CGTN, CCTV stated that it interviewed Mr Gui while he was in detention. But the 

location of his detention was not disclosed nor has it been disclosed to this day.  He has had no access to 

lawyers and has never been allowed to freely disclose his true circumstances. 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 
 

The video repeated the claim first made in a broadcast two years earlier (broadcast violation 4), stating 

that he had turned himself in to Chinese authorities inside China. As per broadcast violation 4, described 

above, that was impossible, and CGTN and CCTV staff knew this was impossible, yet still took these lies 

to air, including on US airwaves.  

 

https://news.cgtn.com/news/34457a4e32677a6333566d54/share_p.html


Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

17 

Broadcast violation 6, CCTV4 on 2016-01-19: Peter Dahlin 
 

Title of Broadcast: 中国执法部门破获一起危害国家安全案件 (Chinese law enforcement have 

cracked a case regarding endangering national security) (re-broadcasted under same name or 

using variations of that name) 

Program: 中国新闻 (China News) 

Channel: CCTV4 (CCTV4-Asia, CCTV4-Europe, CCTV4-Americas) 

Date of broadcast: 2016-01-20 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): 12:33 

Length of broadcast: 07:07 minutes 

Language of broadcast: Mandarin Chinese 

Link: http://tv.cctv.com/2016/01/20/VIDE07RACg7DbeJJuyswdbz9160120.shtml  

 

On 2016-01-19 CCTV13, China’s main news channel, aired a 07:59 minutes long segment on Peter Dahlin, 

which included a falsified “confession” recording made by CCTV and the Ministry of State Security (MSS) 

a day or two beforehand. Following the CCTV-4 broadcast in the US (cited above), several other 

broadcasts, at different lengths, rebroadcast the same material, and were also aired on both CCTV-4 in 

the US as well as on other CCTV channels inside China.  

 

The victim and recording of video 

Peter Dahlin was the co-founder of a Hong Kong registered, Beijing-based NGO that provided support to 

China’s legal community and its “human rights lawyers”. He was alleged to have violated national 

security (art 107 of PRC Criminal Law). He was never arrested, prosecuted nor tried on this charge. 

 

When he was taken, several coworkers were also taken and were also placed into RSDL. Two of them 

would similarly be forced to record “confession” films, which were used to attack Mr Dahlin. In addition, 

his girlfriend was also taken and placed into RSDL, and kept for as long as he was. The MSS used the 

threat that they would keep her in solitary for up to six months as well as the threat of deporting Mr 

Dahlin, to pressure the confined Mr Dahlin to “agree” to record a “confession” statement. 

 

The MSS always maintained the recording was not for TV or the public, but for their superiors, to be 

used as a basis to determine the fate of Mr Dahlin (and his girlfriend). Besides small clips showing what 

Mr Dahlin was forced to say, CCTV presenters added graphics, all of which was inserted in post-

production, as well as false accusations by others (such as coworkers, extracted through threats). 

 

During recording, the CCTV journalist was given a paper by MSS agents with the questions to ask. She 

also saw the paper Mr Dahlin had been given with both the pre-scripted questions and answers. This 

paper was authored by the MSS and Mr Dahlin was told to memorize it. The room, inside the 

clandestine prison, was filled with almost a dozen people, including the CCTV journalist and CCTV 

cameraman who had brought in CCTV-labeled equipment, including microphones, professional TV video 

camera, tripod, etc.  

 

http://tv.cctv.com/2016/01/20/VIDE07RACg7DbeJJuyswdbz9160120.shtml


Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

18 

Mr Dahlin states: “At one point the CCTV journalist, after I failed to give the right answer to MSS agents 

satisfaction, leaned in and asked me ‘you really don’t want to say that line, do you?’ The line was ‘I have 

hurt the feelings of the Chinese people.’ On the fifth take, MSS agents, who directed the whole thing, 

asking for many re-takes, and instructed me on my posture, tone of voice, etc., approved, and it was 

used in the broadcast later. “ 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 
 

Throughout the broadcast, the newscaster/anchor presents mere, unsubstantiated accusations against 

Mr Dahlin as facts. This is done despite the then widely-known fact that Mr Dahlin was being 

investigated, and that no formal legal arrest had been made of him, and certainly no trial or conviction 

of him had been made. Thus, CCTV intentionally distorted the facts.  

 

All statements made by Mr Dahlin, he affirms, were known by CCTV to have been made under duress. 

“The videographer and the journalist both were aware that I was kept in a facility for investigation, and 

were aware that my answers were pre-determined, and were being read from a sheet of paper that 

both CCTV staff saw. The journalist asked questions supplied, on paper, by the security agents, and no 

questions of her own. They were also aware that those security agents were guiding and directing the 

whole pre-scripted staged recording, being present in the room throughout. They instructed on tone of 

voice, posture as well as on re-takes, as well as updated questions and answers.” 

 

The presence of a large number of security agents in the room making the “confession” video and the 

physical attributes of the interior of this secret, prison-type facility where it took place, were concealed 

in the CCTV “confession” newscast.  

 

The newscast began by stating that security forces have successfully cracked down on an organization 

that was engaging in activities threatening national security. The organization, and its director Peter 

Dahlin, were merely under investigation. The broadcast convicted him in public of this accusation 

despite no arrest, no indictment nor trial of him, despite the prevention of a fair and transparent trial 

free from prejudice being illegal under Chinese law. 

 

The newscast falsely stated that Mr Dahlin’s work and his group operated under instruction from a 

foreign, non-specified, institution (they mean National Endowment for Democracy). This is false, and 

this statement was known by the security personnel involved to be false. No such a statement, nor 

anything similar, was ever made by Mr Dahlin to CCTV.  

 

The newscast included statements against Mr Dahlin that could not possibly have been verified by 

CCTV. Those are statements from two of his coworkers. Neither of these two were interviewed by CCTV; 

those clips were filmed by the Ministry of State Security while both coworkers were held locked away 

incommunicado. CCTV had no access to either of these two persons and thus had no way to verify such 

statements from them, yet it included them in the broadcast to add further defamatory content. This 

included the false allegation that Mr Dahlin intentionally collected negative or damaging information 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

19 

about developments in China and that he would distort and exaggerate them and would even fabricate 

such information. It also said his work sought to intensify disputes inside China. 

 

The newscast, voiced with one of these forced statements from a detained coworker, but also with 

newscaster narration, states, as a fact, that Dahlin’s group, “in collusion with overseas forces, planned 

and assisted the smuggling of a person across China’s border into Burma.” This was false, the Chinese 

security services knew that it was false, and CCTV did not ask about it in the interview, but issued it as 

a statement of fact nonetheless, in order to incriminate Mr Dahlin in a trial by media.  

 

The newscast directly lied when it then stated that he confessed to the above accusations. “I did not, 

and no video of me exists where I confess to any involvement in this smuggling,” he says. The newscast 

also said that he admitted that any report made “did not reflect the true situation”. This was false. No 

such admission was made, nor does it exist. This is a false statement, and the CCTV interviewer did not 

ask about this, yet included this as a statement of fact by the newscaster in the broadcast.  

 

“In addition, I was forced to use the word “criminal” against two people. I made it clear, repeatedly, 

that neither of those two people had been tried and convicted of any crimes, therefore by definition 

were not criminals, but MSS agents refused to change it,” Mr Dahlin affirms. CCTV staff were aware that 

neither of those two people had been convicted, nor even formally arrested with official charges. 

Despite that, they intentionally included this forced statement from Mr Dahlin in the newscast, in an 

intentional distortion of the truth.  

 

Finally, the newscast stated that he said his group paid Chinese professional lawyers to launch lawsuits 

against the government. “I did not say that, and it is false. Professional lawyers provide criminal 

representation for those facing criminal prosecution. This is not in any way related to lawsuits against 

the government. CCTV did not ask about this, yet presented it, in newscaster/narrator’s voice, as having 

been admitted and said by me. This is both a direct lie and an intentional distortion,” he affirms.  

 

The newscast ends by stating that Mr Dahlin had been placed in “residential surveillance”. “This is false, 

and knowingly false by CCTV. I had been placed into “residential surveillance at a designated location” 

(RSDL), a very different situation and coercive measure, and me being held in an MSS-run facility would 

be blatantly clear to CCTV staff as they visited this secret jail to interview me. “ 

 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

20 

Broadcast violation 7, CCTV4 on 2016-07-06: Lam Wing-Kee 
 

Title of Broadcast: 香港铜锣湾书店店长林荣基案始末 (The case of Lam Wing-Kee, manager of 

bookstore in Causeway Bay, Hong Kong) 

Program: 中国新闻 (China News) 

Channel: CCTV4 (CCTV4-Asia, CCTV4-Europe, CCTV4-Americas) 

Date of broadcast: 2016-07-06 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): 14:14 

Length of broadcast: 04:10 

Language of broadcast: Mandarin Chinese 

Link: http://tv.cctv.com/2016/07/06/VIDEgOXIUE4gJdlJzXddwFRp160706.shtml  

 

The victim and recording of video 

Lam Wing-Kee (surname Lam) is one of five “Hong Kong Causeway Bay booksellers” whose unlawful 

disappearances into China from Hong Kong and from Thailand captured the world’s attention in 2015 

and 2016. Mr Lam has explained what happened, and how he was made to record numerous videos, 

while kept in a state of extrajudicial disappearance, in the hands of the Chinese police:  

 

I was taken and blindfolded when crossing the border from Hong Kong into China in Shenzhen, 

on October 25, 2015, just eight (8) days after a colleague, Swedish citizen, Gui Minhai, 

disappeared in Thailand and later showed up in police custody in China. On October 15 to 17, 

two other coworkers who were in China at the time also went missing. At the end of the year a 

fifth and final colleague, a UK citizen, went missing. The five of us all disappeared and were kept 

incommunicado, with our whereabouts being kept secret.  

 

I was at first tied to a metal chair by police in Shenzhen, before being transported to eastern 

China and placed into ‘residential surveillance at a designated location’ (RSDL), a system that 

allows for 6 months incommunicado detention, with whereabouts kept secret, and in solitary 

confinement. During my time inside, I was forced to make some eight (8) or nine (9) video 

recordings with the police, both in the facility I was kept in, but also driven to a larger facility for 

such recordings. As I was blindfolded, I do not know where the other facility was, but I know it 

was a police station. They [the videos] were all [said to be] made for internal police use, for their 

superiors in Beijing to see. None of these videos were [said to be] made for TV or the public. 

 

After six months in ‘RSDL’ I was released on bail and under heavy scrutiny, not allowed to return 

to Hong Kong. Later, in early summer 2016, I was told to return to Hong Kong, take computers 

from the bookstore office and return with them to China. Once I made it to Hong Kong, I called a 

press conference instead and exposed what had been going on. The rest is, as they say, history. 

 

The videos recorded of me were then used by CCTV, with significant post-production, and aired, 

without any consent ever given, with the clear aim of defaming and attacking me. Several other 

colleagues have likewise been forced to record such videos, sometimes together with CCTV 

journalists themselves, and aired in the US, such as Gui Minhai.  

http://tv.cctv.com/2016/07/06/VIDEgOXIUE4gJdlJzXddwFRp160706.shtml


Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

21 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 
 

Due to the very high profile of this case, where CCTV was broadcasting a defense of the position of the 

Chinese state, it was well known that Lam had been in ‘residential surveillance at a designated location’ 

(RSDL), and that any film provided to CCTV broadcasting staff for the purpose of bringing it to air would 

have been made while he was kept incommunicado and in solitary confinement against his will. Despite 

this, and knowing the situation under which he was made to record such “confession” videos, these 

videos were used by CCTV and presented as facts. CCTV did not reach out to Mr Lam in any way to 

question him or obtain verification or consent.  

 

Despite knowing he was being held incommunicado and in solitary, where any recording by Lam would 

have been performed with him under extreme duress, CCTV uses video recordings that are filmed or 

edited in such a way as to disguise his clandestine prison environment. Lam is deceitfully made to wear 

his civilian clothes and to hold a cup of tea or coffee. They also pasted into the newscast film snippets of 

him being treated well, eating alone, reading a book, all while wearing his civilian clothes, to further and 

intentionally distort Lam’s situation for the purpose of the videos where he supposedly “confesses”. 

 

While CCTV-4 broadcast this film, CGTN supported the smear campaign against him by posting a 

companion news story on its website, claiming that Mr Lam’s girlfriend, who had also been made to 

disappear at the same time (having been inside China when this occurred), ostensibly stating that Lam’s 

claim that he was forced to sign away his right to access a lawyer and to sign away his right to contact 

his family, were untrue5.  

 

 

 

 

                                                           
5 https://america.cgtn.com/2016/07/06/mainland-informs-hong-kong-on-management-of-bookseller-case 

 

https://america.cgtn.com/2016/07/06/mainland-informs-hong-kong-on-management-of-bookseller-case


Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

22 

Broadcast violation 8, CCTV4 on 2016-01-18: Gui Minhai 
 

Title of Broadcast: 香港铜锣湾书店老板“失踪”事件调查 (Investigation into the "missing" owner 

of the bookstore in Causeway Bay, Hong Kong) 

Program: 中国新闻 (China News) 

Channel: CCTV4 (CCTV4-Asia, CCTV4-Europe, CCTV4-Americas) 

Date of broadcast: 2016-01-18 

Start time of broadcast (China time, GMT+8): 07:33 

Length of broadcast: 04:48 

Language of broadcast: Mandarin Chinese 

Link: http://tv.cctv.com/2016/01/18/VIDEsgEfvRYUXnr0BKLH0qxJ160118.shtml  

 

The victim and recording of video 

See background information provided in Broadcast violation 8, CCTV-4.  

 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 
 

In this broadcast on CCTV rather than CGTN, the newscaster claimed that Mr Gui, ethnically Chinese, 

also held Swedish citizenship. This was a lie: There was no “also” and it was misleading to imply he held 

some kind of Chinese ID. Mr Gui holds only Swedish citizenship, having renounced his Chinese 

citizenship long ago. Publicly, the Chinese state has repeatedly defended the detention of Mr Minhai 

(without mentioning his abduction from Thailand) by claiming that he is a Chinese citizen, and here 

CCTV intentionally distorts fact by making this false statement.  

 

This lie is undermined when he is shown saying that yes, he is a Swedish citizen, but he feels Chinese. 

This is, however, yet another attempt to distort the facts and claim sovereignty over a foreign national 

of Chinese ethnicity. (If this were a valid claim, then China would be asserting sovereignty over every US 

citizen who is of Chinese ethnic heritage.) It is then followed by Mr Gui, speaking under duress, asking 

the Swedish government and any institution committed to helping him to stop doing so. His then 

current situation, that of being disappeared and held in RSDL, without any formal arrest, would have 

been very clear to the CCTV staff filming and broadcasting the segment. 

 

The newscaster stated that Mr Gui had turned himself in to Chinese police, with he himself stating so in 

a recording made while he was in a state of “enforced disappearance”. This statement was a lie, and 

CCTV production staff would have known it was a lie at that time. Mr Gui was identified on a real estate 

security surveillance camera’s footage being herded into a van in Thailand by Chinese-speaking men. He 

was well aware of it being dangerous for him to travel to China.  

 

His travel documents, including his Swedish passport, were found in his Thai holiday home. Thai 

authorities have publicly stated that there are no records of Mr Gui leaving Thailand. Not only was his 

voluntary “return” to China impossible in those circumstances, but these conditions were well known at 

the time, and had been reported on extensively. 

http://tv.cctv.com/2016/01/18/VIDEsgEfvRYUXnr0BKLH0qxJ160118.shtml


Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

23 

 

It was imperative to the Chinese government to propagate the falsehood that he had “returned” 

voluntarily, as kidnapping him in Thailand could cause an international diplomatic incident. Thus, CGTN 

intentionally aired a proven lie for this purpose.  

 

 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

24 

Broadcast violation 9, CCTV4 on 2013-08-27: Peter Humphrey 
 

Title of Broadcast: 上海公安打掉首个外国人在华开办的非法调查公司 (Shanghai Police breaks up 
the first illegal investigation company opened by a foreigner in China) 
Program: 中国新闻 (China News) 
Channel: CCTV4 (CCTV4-Asia, CCTV4-Europe, CCTV4-Americas) 
Date of broadcast: 2013-08-27 
Start time of broadcast (China time, GMT+8): 07:30 

Length of broadcast: 03:09 

Language of broadcast: Mandarin Chinese 

Link: http://tv.cctv.com/2013/08/27/VIDE1377559803276802.shtml  

 

The victim and recording of video 

See information provided in Broadcast violation 2, CCTV4. Recording process the same. 

 

Direct lies and intentional distortion in the broadcast 
 

In this broadcast on CCTV rather than CGTN, the newscast falsely alleges that the company that Mr 

Humphrey operated, ChinaWhys, existed to buy and sell personal data. This is not the case, as is well 

known to the many American corporations, law firms and  chambers of commerce who used his services 

for many years. The broadcast also alleged that the company had been doing this, in violation of law, 

since its founding in 2003. This was nonsensical, since the law about the acquiring of personal 

information did not take effect effective until 2009, and even then did not cover the due diligence and 

anti-fraud activity of ChinaWhys, which did not involve the illegal acquisition of information. 

 

The newscast stated that ChinaWhys made 6 million RMB per year. In fact, CCTV never asked Mr 

Humphrey any questions during the fake interview and never asked about his company’s annual 

turnover and earnings. Nor did any financial data and documentation seized and analyzed by the police 

state or contain the numbers cited  by CCTV at all. The figure was taken out of thin air and made up. 

 

The broadcast stated that his company was illegal. This was a lie. It was legally incorporated in 

Shanghai and in Hong Kong with applicable registrations, certifications and licences. Also, the 

company and Mr Humphrey were never charged with “illegal business operations”, a nebulous blanket 

charge that is frequently used in China in order to exact harsher and arbitrary penalties which are based 

on multiples of transaction volumes and years of business operations.   

 

The broadcast stated that Shanghai police had discovered the company after being tipped off by 

members / or a member  (Chinese language having no plural) of the public. This was a lie. And CCTV 

never asked Mr Humphrey about this in the “interview” because CCTV in fact asked Mr Humphrey no 

questions at all. A year later, in court, even the prosecutor admitted this was wrong.  

 

His company’s registration and operation was presented as murky and illegal. Yet, it was properly 

registered, and carried out legitimate corporate due diligence and fraud prevention work for many 

http://tv.cctv.com/2013/08/27/VIDE1377559803276802.shtml


Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

25 

Fortune 500 firms. It was an active member of several leading chambers of commerce, including the 

American Chamber of Commerce in both Beijing and Shanghai, where Mr Humphrey delivered many 

fraud prevention lectures and was well known and respected in his field and was considered a thought 

leader for fraud risk management and FCPA-style bribery prevention at American firms in China.  

 

In the newscast, a police officer was shown, away from the cell with the steel cage where the filming 

took place, saying, “this company has no premises nor any employee, it is in fact a shell company.” Every 

part of this sentence was a lie. “CCTV never asked me any questions about this, nor was it discussed in 

my fake ‘interview’.” It was broadcast that “since 2003, Peter’s company has been involved in illegally 

obtaining citizens’ private information”. This was nonsensical, since the law referred to did not exist 

until 2009, and even then it did not cover the activities of legitimate due diligence firms.  Only after 

the Humphreys’ June 2015 release, namely in November 2015, did China finally bring in such a law. 

 

The broadcast went on to state, “Their behaviour seriously violated the legal rights of our citizens”. Mr 

Humphrey and his American wife Ms. Yu had at this point not been tried, and the case had not even 

been indicted. Hence, this CCTV/CGTN broadcast not only deprived Mr Humphrey  and Ms Yu of their 

right to a fair and transparent trial, which exists in Chinese law, but blatantly stated accusations as fact 

and was a direct lie. The status of the legal proceedings against Peter was well known to CCTV, yet CCTV 

still aired this segment containing these falsehoods. The broadcast stated that household registration, 

vehicle ownership and real estate information were obtained illegally. However, all these types of 

information were acquired through searches of public records conducted by local law firms (it is only 

illegal if obtained through bribery), and police knew this. CCTV did not ask Mr Humphrey about this, yet 

they broadcast it as a fact. 

 

The footage of Mr Humphrey speaking, seated inside a cage with steel bars, noticeably drugged and 

speaking in slurred words in Chinese, has been significantly edited to suit the purposes of the Chinese 

police. (“I was struggling to navigate between answers that would help get me out of that cage but 

which would not falsely incriminate me with crimes I had not committed.”) He actually phrased each 

“answer” with qualifiers and conditional clauses, and those have been edited away by CCTV in their 

broadcast.  

 

 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

26 

Other “Forced TV Confessions” broadcast in the US 
 

CGTN has, since 2013, broadcast nine (9) “Forced TV Confessions”, one of which includes an American 

victim, Ms. Yingzeng Yu, the wife of UK national Peter Humphrey. The table below lists the broadcasts. 

 

Table 1. CGTN broadcasts 

 

    VICTIM INFORMATION     

# 
Date of 

broadcast 
Main confessor (or target) Nationality Broadcaster 

          

1 2013-08-27 Peter Humphrey (main) UK CGTN 

          

2 2013-10-26 Chen Yongzhou (main) CN   CGTN 

          

3 2014-07-14 Peter Humphrey (main) UK CGTN 

    Yu Yingzeng (supporting) US   

          

4 2014-08-04 Guo Meimei (main) CN   CGTN 

    3 others (blurred) (supporting) CN   

          

5 2014-08-19 Ko-Chen-tung (main) TW CGTN 

          

6 2016-01-18 Gui Minhai (main) SWE CGTN 

 

        

7 2016-05-02 Taiwanese telecom fraud (main) TW CGTN 

    Mr Lun (supporting) TW   

    Mr Xu (supporting) TW   

          

8 2018-02-09 Gui Minhai (main) SWE CGTN 

          

9 2019-11-21 Simon (Man-kit) Cheng HK CGTN 

 

 

At the very least, CCTV-4 has broadcast at the very least 25 “Forced TV Confessions”. In those 25 

broadcasts there have been some 49 victims paraded. An additional 5 broadcasts were made, but the 

forced TV confession segment either muted or removed on the international broadcast. Two of those 

broadcasts include another American victim, the financier Charles Xue. Mr Xue also appeared in a third 

video which was not to our knowledge broadcast in the US. The table below lists the broadcasts.  



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

27 

Table 2. CCTV-4 broadcasts 

 

# 
Date of 

broadcast 
Main confessor (or target) Nationality Broadcaster 

1 2013-07-15 Liang Hong (main) CN   CCTV-4 

    Weng Jianyong (supporting) CN   

          

2 2013-08-22 Qin Huohuo (main) CN   CCTV-4 

    Lier Chaisi (main) CN     

          

3 2013-08-27 Peter Humphrey (main) U.K. CCTV-4 

          

4 2013-08-29 Charles Xue Biqun (main) U.S. CCTV-4 

    Ms Zhang (supporting) CN   

    Ms Liang (supporting) CN   

    Ms Ma (supporting) CN   

    Ms Wang (supporting) CN   

    Ms Li (supporting) CN   

          

6 2013-09-29 Dong Liangjie (main) CN   CCTV-4 

    Charles Xue Biqun (supporting) U.S.   

          

9 2013-10-26 Chen Yongzhou (main) CN   CCTV-4 

          

12 2014-05-13 Xiang Nanfu (main) CN   CCTV-4 

          

15 2014-06-26 Ning Caishen (main) CN   CCTV-4 

          

16 2014-06-29 Zhang Yuan (main) CN   CCTV-4 

          

19 2014-08-19 Ko-Chen-tung (main) TW CCTV-4 

          

20 2014-08-27 Nurmemet Abidilimit (main) CN (UI) CCTV-4 

    Ghesi Hasan (supporting) CN (UI)   

          

22 2014-09-26 Ilham Tohti (main) (offscreen target) CN (UI) CCTV-4 

    Luo Yuwei  (supporting) CN (Yi)   



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

28 

    Perhat Halmurat (supporting) CN (UI)   

    Shohret Nijat (supporting) CN (UI)   

          

26 2015-07-12 
Zhou Shifeng, Wu Gan, Liu Sixin, Zhao 

Wei  (main) (all offscreen) 
CN   CCTV-4 

    Zhai Yanmin (supporting) CN     

    Liu Xing (supporting) CN     

    Huang Liqun (supporting) CN   

          

27 2015-07-19 
Zhou Shifeng (main), Wang Yu, Wu Gan 

(offscreen) 
CN   CCTV-4 

    Liu Sixin (supporting) CN   

    Huang Liqun (supporting) CN   

    Xie Yuandong (supporting) CN   

    Liu Jianjun (supporting) CN   

    Liu Xing (supporting) CN   

    Ms Gou (supporting) CN   

    Ning Huirong (supporting) CN   

    Zheng Yuming (supporting) CN   

    Zhai Yanmin (supporting) CN   

          

28 2015-07-19 Tursan (main) CN (UI) CCTV-4 

          

29 2015-07-20 Ai Ke Abai Er (main) CN (UI) CCTV-4 

          

30 2015-08-31 Wang Xiaolu (main) CN   CCTV-4 

          

33 2016-01-18 Gui Minhai (main) SWE CCTV-4 

 

        

34 2016-01-19 Peter Dahlin (main) SWE CCTV-4 

    Wang Qiushi (supporting) CN     

    Xing Jianshen (supporting) CN     

          

35 2016-02-01 Ding Ning (main) CN   CCTV-4 

          

38 2016-04-15 Taiwanese telecom fraud (main) TW CCTV-4 

    Mr Jian (supporting) TW   

    Mr Xu (supporting) TW   

          

39 2016-05-02 Taiwanese telecom fraud (main) TW CCTV-4 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

29 

    Mr Lun (supporting) TW   

    Mr Xu (supporting) TW   

          

42 2016-07-06 Lam Wing-kee (main) HK CCTV-4 

          

44 2017-03-02 Jiang Tianyong  (main) CN   CCTV-4 

    Xie Yang  (supporting) CN   

          

45 2017-05-09 Xie Yang  (main) CN   CCTV-4 

          

47 2018-04-23 Guo Wengui (main) CN CCTV-4 

    Chen Zhiheng (supporting) CAN   

    Chen Zhiyu  (supporting) CAN   

          

51 2019-11-21 Simon (Man-kit) Cheng HK CCTV-4 

 

A full database with more information on specific programs, times, etc., is included in Appendix. 

 

Other victims and information 
 

The true nature and scale of these “Forced TV Confessions” was brought into the light on April 10, 2018, 

when Safeguard Defenders released the first ever in-depth report on this abusive practice, in a report 

titled Scripted and Staged, which includes testimony from 11 victims. On November 23, 2018, Safeguard 

Defenders Director Peter Dahlin, himself a victim, released a book on the subject titled Trial By Media 

which further explored the role of CCTV/CGTN in making and recording, and not merely broadcasting, 

these “Forced TV Confessions”, using eight (8) detailed testimonies from victims.  

 

Other victims have spoken on the subject in a separate book, The People’s Republic of the Disappeared, 

a book about RSDL, the system that many victims are held in when they are first compelled to make 

such “Forced TV Confessions”, and which also uses (12) detailed testimonies from victims of such 

detainment.  

 

However, despite having plenty of testimonies and information about lies and intentional distortion in 

broadcasts featuring many other victims, we have not asked all of them to participate in this complaint 

at this time, because doing so could place their and their families’ lives at risk or lead to their further 

imprisonment by the Chinese Communist Party dictatorship.  

 



Complaint regarding Chinese State Media Operations in USA, 2019-12-16 
Federal Communications Commission (FCC) 

 

30 

CCTV-4 in the United States 
 

Terrestrial, WCETV Channel 31.8 

Satellite, DirecTV Channel 2052, Dish Network Channel 9916 

IPTV, KylinTV Channel 1, FiOS TV Channel 1795 

(in selection) 

 

CGTN in the United States 
 

Terrestrial, DTTV/DTT Channels 31.9, 36.3, 61.2, 32.2  

Satellite, DirecTV Channel 2119, Dish Network Channel 279, Galaxy 3C 11780 h SR 20.760 

Cable, Comcast Channel 171 

IPTV, AT&T U-verse Channel 3602 

(in selection) 

 

901-921 11th St NW, Washington, DC 20001, US 
 

Appendix 
 

All videos herein referred to, and other materials, can be downloaded at this link: 

https://drive.google.com/drive/folders/1q9uPYiVaFh6KrG9a_7V2PVTVpC2O1KcO?usp=sharing 

 

A1: CGTN 2019-11-21 Simon Cheng 

A2: CGTN 2013-08-27 Peter Humphrey 

A3: CGTN 2014-07-14 Peter Humphrey 

A4: CGTN 2016-01-18 Gui Minhai 

A5: CGTN 2018-02-09 Gui Minhai 

A6: CCTV-4 2016-01-19 Peter Dahlin 

A7: CCTV-4 2016-07-06 Lam Wing-Kee 

A8: CCTV-4 2016-01-18 Gui Minhai 

A9: CCTV-4 2013-08-27 Peter Humphrey 

 

B1: ‘Scripted and Staged’ report (pdf) 

B2: Forced TV Confessions database (excel) 

B3: ‘Trial By Media’ book (pdf) 

https://drive.google.com/drive/folders/1q9uPYiVaFh6KrG9a_7V2PVTVpC2O1KcO?usp=sharing

